Hej, vi använder oss av cookies. Det finns olika typer av cookies med olika syfte. Vi använder cookies för analys och för att webbplatsen överhuvudtaget ska fungera.

Om du vill ställa in vilka typer du tillåter gå till vår cookie settings-sida här. Om du tycker alla våra cookies är ok, klicka på okej (duh).

Du är här: Hem > Artiklar >

You say UX-designer, I say tomato.

Publicerad:

I detta inlägg kommer jag framförallt fokusera på det ord som ofta förekommer i våra titlar i samband med UX som vi kanske inte ger lika mycket uppmärksamhet: designer. Jag tänker även diskutera vilka nackdelar det kan medföra att utan närmare eftertanke kalla vår roll ”UX-designer” och när det ändå kan vara rätt att göra det. Så låt oss hoppa direkt in ämnet med en fråga:

Vad är design? 

Denna fråga har många svar beroende på vem som svarar. Frågar du Svenska Akademiens ordlista så kommer du få svaret att design är ”konstnärlig formgivning”. Är du istället en person som letar efter spänning i vardagen så kanske du bild-Googlar design och känner pulsen stiga samtidigt som din näthinna bombarderas med av bilder av skisspennor, färg, form och andra grafiska uttryck. 

Men frågar du någon inom exempelvis webbranschen så kommer denne säkert mena på att design kan vara så mycket mer. Design behöver inte nödvändigtvis vara endast det grafiska, det kan vara design av en tjänst, eller design av en hel upplevelse. Kort sagt är ordet nästan så brett och så spretigt i dess användning att det saknar en singular definition. 

Ett sådant brett ord med så pass olika koppling för olika människor är knappast något som vi UX:are skulle rekommendera för att beskriva något specifikt, och jag kan ärligt säga att jag aldrig skulle presentera mig som en designer för någon utanför industrin som frågar vad jag gör på dagarna. Ändå är det förvånansvärt ofta som vi använder oss av orden design och designer när vi pratar om vår roll och våra ansvarsområden. Här på Winston kallar vi oss interaktionsdesigners, men något som också har blivit väldigt vanligt är att titulera UX-rollen som UX-designer. 

Vad är UX?

Men om designer är lite otydligt ska vi då luta oss mot ordet UX istället? Det är väl tydligt och beskrivande? Nja… inte riktigt. UX är den totala användarupplevelsen för någon som använder en produkt, webbplats eller tjänst. Därför påverkas UX av alla delar i processen att ta fram en produkt eller tjänst. Så inte heller här blir det tydligt. Vad är egentligen en UX-designer om båda orden i titeln är så pass breda?

Men nu tänker ni kanske ”jaja Love, måste vi vrida och vända på allt så att det blir krångligt, vad är det värsta som kan hända? Kan vi inte bara köra på med titeln UX-designer och gå vidare med våra liv?”. 

Mitt svar på ovanstående är tvådelat: Ja. Och nej. Men för att förklara hur en ja/nej-fråga kan ha två olika svar så måste vi först titta på vilka potentiella problem som kan uppstå när vi använder oss av så breda titlar som UX-designer. 

Vad betyder det egentligen att vara UX-designer?

Det största problemet med titeln UX-designer är att vi använder två breda begrepp: UX, som innebär upplevelsen användaren har när hen använder en tjänst/webbplats, och designer, som i sin tur kan tänkas omfatta alltifrån grafisk form till strategisk utformning av en tjänst. En UX-designer är då rent definitionsmässigt en person som utformar användarupplevelsen, men vad innebär det egentligen? Det är här problemet uppstår. Den totala användarupplevelsen utgörs av alltifrån interaktionsdesign, grafisk form och gränssnittskod till back-end-struktur och kontext. Men är det rimligt att en UX-designer utformar allt detta? Nej, men rent definitionsmässigt… ja kanske.

Den mängd av saker som en UX-designer, kanske eller kanske inte, är involverad i innebär också att förväntningarna på rollen ser helt olika ut beroende på vem du frågar. En UX-designer på företag A kan ha helt andra ansvarsområden än en annan UX-designer på företag B. Och detta kommer att bli ett växande problem då UX-fältet rör sig framåt och expanderar. För 5-10 år sedan så var UX-rollen tätt bunden till Människa-Dator-Interaktion och användarvänlighet, men idag kan en UX-designer även förväntas röra sig inom områden som Service Design, User Research, formgivning, konverteringsoptimering, dataanalys och tillgänglighet för att nämna de vanligt förekommande nischerna. Och eftersom att fältet expanderar och titeln UX-designer är så bred och icke-specifik i sitt omfång så blir det tillslut som att titeln UX-designer inte säger mycket mer än frasen ”jag jobbar med webb” eller, mer passande, ”jag bidrar till användarupplevelsen”. Rollens namn tar helt enkelt inte ställning till vad du egentligen gör mer än på en väldigt övergripande nivå.

För att exemplifiera denna otydlighet ännu mer kan vi ta till lite hjärngympa:

Tänk dig grafisk form. Den bidrar i stor grad till användarupplevelsen. Och det är en Art Director som designar denna upplevelse. Så en Art Director och en UX-designer har båda som jobb att designa användarupplevelsen, men det är inte alls samma roll! Visst blir det lite snurrigt? Tänk då ett steg till och inse att det finns många företag där ute som gärna ser att de UX-designers de har i sina projekt har kompetens att även arbeta med den grafiska formen (”vi söker en UX/UI-designer med känsla för grafisk form” någon?) och vi börjar få ordentliga problem med förväntningarna på vår roll.

När är det rätt att kalla sig UX-designer?

Men är det då helt fel och helt icke-beskrivande att kalla sig UX-designer? Nej! För ibland är det helt rätt använda den bredaste titeln som finns. För att förklara varför behöver vi först se hur en UX-designers kompetens är fördelad. Idag är det inne att vi pratar om så kallade T-kompetenser (Introducerad av designkonsultbyrån IDEO (Kelley, 2000)). Alltså att du förutom att ha en bredd och en förståelse för alla aspekter av till exempel UX (taket på T:et), så har du också en spets någonstans (benet på T:et). Vart den är kommer i stort avgöra vad du oftast kallar din roll. Kanske är du en expert på dataanalys eller optimering och kan då kalla dig för en UX-designer/Conversion Specialist. Eller så är du grym på att hitta den där tjänsten som bara uppfyller alla drömmar som dina användare inte ens visste att de hade. I det fallet så kanske det är korrekt att kalla dig för en UX-designer/Service designer. 

Men, och nu närmar vi oss kärnan i det hela, eftersom användarupplevelsen påverkas av alla kompetenser och delar inom ett projekt så finns det behov av en kompetens som ser över UX-fokuset genom hela processen, från ax till limpa. En samordnare som är övergripande ansvarig för den totala användarupplevelsen, som väver samman alla de olika verksamhetsmålen och användarmålen och ser till att alla kompetenser tillsammans kan skapa något som inte bara är ok, utan användbart. Kort sagt kan denna roll liknas vid en rutinerad köksmästare som med list, erfarenhet och fingertoppskänsla styr sina kockar och skapar en fanatisk smakupplevelse som slår gästerna med häpnad. Denna roll rör sig längs hela kedjan av olika aspekter (längs med taket på T:et så att säga) och därför passar det utmärkt att inte deklarera en nisch, utan helt enkelt konstatera att det är du som designar och utformar den totala användarupplevelsen. Det är du som är UX-designern!

När bör vi kalla oss något mer specifikt?

Dock, har du denna bredd i din kompetens, men är involverad i ett projekt där du särskilt fokuserar på en viss del av processen, så är det viktigt att ta ställning till vad din roll faktiskt är i projektet. Inte bara är du en UX-designer (alltså har möjlighet att arbeta med UX-frågorna som uppkommer i alla steg av processen) utan du är även en [insert title here]. Våga deklarera, inte bara din bredd, utan också din spets och vilken roll du faktiskt kommer att ta i projektet.

Om vi vill komma ifrån osäkerheten kring roll och ansvar som orden UX och design medför så är det viktigt att vi tydligt i vår titel förklarar ifall vi har vårt fokus på hela processen av UX-designen, eller endast en specifik del av den. Annars riskerar vi på sikt att titeln UX-designer bara blir ett urvattnat paraplynamn som egentligen kan vara vad som helst, vilket bara skapar otydlighet och olika förväntningar på vad vi ska bidra med i ett projekt. Som förkämpar av tydlighet och en konsekvent upplevelse kan vi inte acceptera detta utan omsvep, det är dags att vårt val av titel berättar vad vi faktiskt gör!