Konvertering - Besökare blir kunder

2013.09.17

Vad är konvertering?

Det finns alltid något du vill att dina besökare ska göra på din webbplats, webbtjänst, applikation m.m. Det kan vara att beställa en produkt eller tjänst, anmäla sig, ringa upp ditt företag, eller liknande. Du måste se till att ta till vara på besökarna när de väl är hos dig. Det är det här konvertering handlar om, att få besökarna att göra det du vill att de ska göra.

Hur ökas konverteringen?

Att öka konverteringen är en kontinuerlig process. Du måste ta reda på var du vill förbättra konverteringen, genomföra förbättringarna, testa dem och analysera hur det gick. Och sen göra om processen från början igen. Optimera.

Det finns inget rätt eller fel i det här, bara saker som fungerar eller inte fungerar för just din webb. Ändringar som ökar konverteringen på en webbplats kan ha rakt motsatt effekt på en annan, så därför är det oerhört viktigt att testa, testa, testa.

Lite konkreta tips

1. Sätt dig in i vilka behov och mål dina besökare har och glöm inte att olika typer av användare har olika ideal. Är du medveten om vilka dina besökare är kan du möta dem på rätt sätt i rätt situation.

2. Kunden är inte intresserad av dig. De vill veta vad de får ut av din produkt/tjänst för att sedan köpa/beställa. De vill inte bli överösta med information om dig, och ditt företag som saknar relevans för dem och deras mål. Se över din sajt och minimera så kallade “wewe-ing’s” (“Vi kan…”, “Vi vill…”, “Vårt företag…”).

3. Skicka inte dina besökare till sociala medier. Väl där blir de distraherade av all annan aktivitet, vänners kommentarer, nya bilder osv., och det blir oerhört svårt att få dem tillbaka till din webbplats.

4. Ge besökarna anledningar och motiv till varför de ska köpa din produkt eller använda din tjänst. En anmälnings-knapp utan att innan ha förklarat för besökarna vad det innebär kommer inte öka din konvertering.

5. Varje klick har ett pris så se till att hålla det du lovar. Har du annonser så måste de motsvara verkligheten. Du kan i en annons inte lova 10% på allt, för att sedan bara ge kunden 10% på förra säsongen. Leta efter brutna löften som de här så att inte kunden lämnar din webbplats frustrerad och lurad.

6. Specifika tal väcker besökares intresse. Istället för att skriva “tusentals”, skriv till exempel “9 754”. Denna exakta siffra blir för besökaren ett bevis på prestation och att ditt företag har lyckats.

7. Människor är mer känslomässiga än rationella varelser. Det här påverkar hur vi agerar på webben. Glada besökare är mer köpbenägna, så se till att ha en positiv framtoning i din kommunikation.

Källa: Conversion Jam Clinic samt Conversionista.se