Användningsstatistik med Google Analytics

2014.01.31

Som en del i vårt tema Mätning och Analys fokuserar vi denna gång på analysverktyget Google Analytics. Det finns andra verktyg som i princip gör samma sak som Google Analytics, men vi har valt att fokusera på detta analysverktyg av den enkla anledningen att det är populärt och att många pratar om det just nu.

Varför Google Analytics?

Om du redan funderat på varför du ska mäta och konstaterat att du vill göra det så är det dags att fundera på hur du ska mäta (Mer om detta i vårt blogginlägg Vi fokuserar på mätning och analys). Är det kvantitativ mätning du är ute efter är Google Analytics ett bra alternativ. Några av fördelarna är: 

  • Google Analytics är gratis, och det är ju alltid trevligt. Eller rättare sagt gratis upp till 10 000 000 träffar.
  • Det går snabbt att komma igång med Google Analytics. Skapa ett konto. För in en spårningskod på din sajt, och vips så trillar det in data några dagar senare.
  • I princip allt gå att mäta. Vågar nästan säga att fantasin sätter gränser, men kanske säkrare att säga att du kommer få leta länge och väl för att hitta något Google Analytics inte kan ta reda på.
  • Det finns en hel rörelse kring verktyget där du kan få tips och råd kring hur du använder Google Analytics och du kan dessutom lära dig allt om hur Google Analytics fungerar direkt från Googles support. https://support.google.com/analytics/?hl=sv#
  • Google Analytics är under ständig utveckling. Det kommer nya rapporter och funktioner hela tiden, som du får tillgång till utan att aktivt behöva göra något. Ett undantag är dock Universal Analytics (Senaste versionen av Google Analytics), som kräver en aktiv uppgradering av ditt konto och utbytt spårningskod.

Vad kan jag få reda på?

Förutom att spåra vilka sidor besökare är inne på, hur besökarna kommer till din sajt och hur länge de stannar där så kan Google Analytics även spåra sådant som ålder, kön, tid på dygnet, webbläsare, skärmupplösning, typ av enhet och mycket mer. Är det någon specifik typ av information eller specifikt beteende du skulle vilja undersöka så går det med största sannolikhet att spåra med hjälp av Google Analytics.

Några favoriter är:

  • Spårning över flera kanaler. Där kan du se på vilka olika sätt en besökare hittade till din sajt innan de kom till ett avslut. Detta är ett bra sätt att få överblick över hur dina besökare beter sig, och hittar till dig, innan de är redo att gå till handling.
  • Navigering. Hur kom användaren till en specifik sida och vart tog de vägen sedan? Är otroligt användbart för att se om en sida uppfyller de mål du har med sidan.
  • Källor. Ta reda på om användarna kommer direkt till din sajt, via en sökmotor, hänvisade från en annan webbplats eller från sociala medier.
  • Mobila enheter. Du kan inte bara se hur stor andel som använder mobil och surfplatta. Du kan även se vilken specifik typ av enhet de använt.
  • Interna sökfunktionen. Vad söker besökarna efter i ditt interna sök? Med en enkel inställning får du reda på detta, och då få hjälp med sökmotoroptimeringen. Synonymer och vad de gör när de söker på olika ord kan också vara inressant att fördjupa sig i.

Vad kan Google Analytics inte?

Så, finns det något Google Analytics inte kan göra? Svaret är ja. Förutom att Google Analytics inte kan läsa besökares tankar kan den inte heller registrera de gånger besökaren försöker klicka på något som inte är klickbart. Detta har att göra med sättet som Google Analytics spårar besökarnas beteende på. Men detta går å andra sidan att undersöka med andra mätverktyg. Exempel på sådana kommer vi behandla senare i vårt tema Mätning och Analys.

Att tänka på

Mål och nyckeltal

Innan du påbörjar analysarbetet i Google Analytics är det viktigt att du utformar mål. Vad ska ni åstadkomma med webbplatsen? Vad vill ni att besökarna ska göra på er webbplats? Utan att ha fundera på detta består Google Analytics enbart av massa data som är svåra att ta ställning till. Om sajten har bra eller dåliga värden är svårt att säga om det inte finns något att förhålla sig till. Så börja med att sätta upp mål och syfte med ert analysarbete, ta fram mätbara nyckeltal och sätt upp relevanta mål i Google Analytics som motsvarar dessa. Många gånger är det då inte själva inställningarna i Google Analytics som tar tid utan arbetet kring vad och varför man ska mäta.

Google Analytics räcker långt, men inte hela vägen

Även om det går att ta reda på mycket med Google Analytics är det farligt att tänka att ”Google Analytics räcker!”. Visst kan vi komma långt med Google Analytics men all data går inte alltid att förklara utan att studera användarna ytterligare med kvalitativa mätmetoder så som användbarhetstester, intervjuer m.m.