Det här med navigation

2014.08.15

Nu är det dags att komma igång igen. På Winston känner vi oss laddade inför höstens utmaningar och själv hoppas jag på att det kommer något riktigt komplicerat som behöver lösas. Ju mer komplicerat desto mer innovativa lösningar behöver man ta till för att lyckas.

Å visst ställs man inför många kluriga designbeslut när man arbetar som Interaktionsdesigner… men något jag tänkt särskilt på är navigation. I min mening är det bland det mest komplicerade en interaktionsdesigner arbetar med om dagarna. Navigationen är det som knyter ihop en hel sajt, blir det inte rätt kommer användarna inte heller att hitta rätt. Det klurigaste är att det inte finns ett rätt och ett fel sätt att utforma en navigation, utan vilken navigation som är lämpligast beror helt på innehållet, och vilka användarna är.

Då tänker ni kanske att det bara är att välja mellan vertikal och horisontell navigation… Men helt så enkelt är det inte. För hur ska dessa navigationskoncept fungera i mobila enheter? I samband med att webbplatser anpassats för ett mobilt surfande har det därför skapats nya navigationssätt. En menyikon i toppen av en mobilsida har mer eller mindre blivit standard på mobilanpassade sajter, men hur navigationen beter sig när den väl är utfälld varierar fortfarande stort. Denna menyikon har dessutom, sen en tid tillbaka, börjat spåra sig uppåt i skärmstorlekarna till att även finnas på desktop. Så navigationskoncepten blir bara fler, inte färre. Personligen tycker jag om denna trend, dvs. utfällbara menyer på desktop. Dels för att navigationen i princip är densamma oavsett skärmstorlek, vilket skapar större igenkänning för de användare som surfar på en sajt från flera olika typer av enheter. Dels också för att man med en utfällbar navigation kan låta navigationen ta den plats den behöver. Det ger användaren möjligheten att fokusera enbart på navigering och inte distraheras av annat innehåll, typ puffar och karuseller. Men även om detta koncept fungerar för en sajt kommer det inte att fungera för alla. Vi vet att användningsmönster är olika beroende på enhet och användningssituation, så inte heller detta är en optimal lösning. För sajter där användningsmönster varierar stort mellan desktop och mobila enheter kan det passa bättre med två olika navigationskoncept beroende på enhet. På så sätt blir navigerandet bättre anpassat utifrån hur användaren använder sajten i en given situation och kontext.

Ett bra exempel på navigation anpassad utifrån innehållet är e-handel. Det finns ingen bransch som är så översållad av megamenyer på desktop som e-handelssajter. Ta bara Stadium, Addnature, Zalando, Nelly, Outnorth, Fjällräven för att nämna några… och listan bara fortsätter… För en vanlig informationssajt riskerar megamenyer, med så mycket innehåll som det är på en e-handel, att bli röriga och svåra att hitta i. Men för e-handelssajter fungerar det. Detta beror på att en vanlig informationssajt inte har så naturligt uppdelat innehåll som en e-handel har. Som besökare på en e-handel är vi intresserade av en mindre del av e-handelns utbud, så som ryggsäckar på addnature, och då hjälper megamenyn oss att få en överblick över sajtens innehåll och snabbt nå de produkter som vi är intresserade av. En e-handels innehåll har en naturlig uppdelning som vi lätt kan relatera till vilket gör att det fungerar.

Så när ni nu fått höra svårigheterna med valet och utformningen av navigation så hade jag först tänkt ta upp ett antal navigationslösningar… Men det skulle inte bli ett blogginlägg utan en bok. Därför nöjer jag mig med att starta hösten med att åtminstone förmedla känslan av hur komplicerat detta ämne är, så är ni välkomna att höra av er till mig om ni vill ha en längre utläggning om olika navigationskoncept. 

Happy navigating!