Ta ansvar för den responsiva webben

2015.01.30

I slutet av 2013 gick det mobila internetanvändandet i världen om desktop. Detta faktum har gjort arbetet som Interaktionsdesigner mer komplext men samtidigt även mer intressant. Som alltid är användarna och deras behov en av grundpelarna för att ta fram en webbplats med hög användbarhet och som konverterar användare (dvs. gör besökare till kunder), men i och med de mobila enheterna har det blivit svårare att förutsäga användarnas förutsättningar och situation. 

På den tiden när vi bara hade stationära eller bärbara datorer (Känns som rätt länge sedan nu, eller är det bara jag?) kunde vi mer eller mindre räkna med att användare satt vid ett bord, antingen hemma eller på jobbet. Nuförtiden kan användaren vara precis var som helst… och jag menar verkligen PRECIS VAR SOM HELST. En undersökning genomförd av teleoperatören Tre 2013 visade att ca 85% av 70-, 80- och 90-talisterna tar med sig sin mobila enhet in på toaletten. Men specialfall som dessa är det knappast något vi behöver basera en hel webbplats på. Samtidigt är det en tankeställare. Även om just mobilsurfande på toaletten inte är relevant för de allra flesta webbplatser kanske det finns lika oväntade situationer som är högst relevanta när du tar fram just din webbplats. Så det viktigaste är att vi utmanar våra idéer kring vilka användarna, var de är och vad de vill, för att få en så korrekt uppfattning av användarnas verklighet som vi bara kan. Sedan behöver vi fundera kring vilka situationer som är viktigast för just vår verksamhet och vår webbplats och optimera interaktioner och information för just dessa situationer.

Går vi mot 100% mobilt användande?

Men det finns ytterligare en aspekt på detta. Jag inledde detta inlägg med att konstatera vidden av det mobila internetanvändandet, men vad många glömmer när de ser denna statistik är att ”mobilt internetanvändande” innefattar alla appar, uppkopplade spel, streaming av såväl film som musik och mycket mer. Det betyder alltså INTE att det mobila browsersurfandet har gått om desktop. Det kan visserligen vara sant för enskilda sajter (framförallt sådana som riktar sig till privatpersoner) men inte överlag.  

Av de 55 sajter som vi på Winston har statistik för är det endast två sajter som har fler mobila användare är desktopanvändare, dvs. 80% respektive 57%. Övriga 53 ligger på allt från 0-40% mobila användare. Enligt StatCounter (http://statcounter.com/) var motsvarande användande i världen i december 2014 62% desktop, 32% mobil och 6% tablet. Ser vi enbart till Sverige så är det inte lika lätt att ge sådana siffror då vi är väldigt säsongsbetonade (som ni kan se i diagrammet nedan :) ). Det vi kan konstatera är dock att majoriteten av browsersurfandet fortfarande sker på desktop men samtidigt att det mobila användandet är på en stadig uppgång. 

Vad jag vill poängtera med detta resonemang är att verkligheten inte är så enkel som statistiken många gånger får det att verka. Visst ökar det mobila användandet ständigt (och det är oerhört viktigt att vi som arbetar med webb är med på denna förändring) men vi får inte stirra oss blinda på statistiken och glömma bort vår egen unika situation och webbplats . Har du en webbplats med 80% desktopanvändare finns det inget som säger att du plötsligt kommer att få 80% mobila användare bara för att du gör sajten responsiv. Men däremot kan du inte utesluta de mobila användarna från att ta till sig innehåll och använda funktioner på din webbplats genom att inte göra sajten responsiv (Det är ju ändå 20% av dina användare!). 

Mobile first är inte alltid rätt

Metoden mobile first har varit populär sen en tid tillbaka men det verkar vara fler än jag som är lite skeptiska till denna approach. Jag menar att vi inte kan vara så trångsynta som att anpassa oss till mobilens lilla format och låta desktopanvändare få en avskalad och potentiellt lite konstlad användarupplevelse bara för att vi valde att utgå från mobilt användande och bortse från hur användare beter sig när de sitter på större skärmar. Speciellt inte om sajten har 80% desktopanvändare. Istället behöver vi utgå från användandet i olika typer av enheter och olika skärmupplösningar och göra specifika anpassningar som är optimerade utifrån enhet och situationerna kring just den typen av enhet. Kanske behöver ett visst behov lösas på två helt olika sätt, eller prioriteras på olika sätt, i mobil och desktop just för att användarbeteendet och situationen ser så olika ut kring olika enheter. 

När SL lanserade en ny sajt i maj 2014 var denna gjord med approachen mobile-first. De beskrev själva att de ”flyttat fokus från informationskanal till verktyg” för att hjälpa användare på resande fot. Nu vet jag inte hur stor andel mobila användare som SL.se har men det var tydligt att SL satsade mobilt oavsett hur statistiken såg ut. Framförallt syntes detta i och med deras val att ha reseplaneraren på startsidan inställd på funktionen ”Nästa avgång” istället för ”Sök resa” (som det varit på den tidigare sajten). För mobila användare är tanken god men då kommer frågan; När är man inne på sl.se? Bland såväl kollegor som vänner uppstod stor frustration kring detta vägval som SL gjort eftersom de satt på desktop och planerade hemresan från jobbet eller liknande. Knappt ingen använde sl.se på mobilen eller på resande fot, då använde de istället appen Res i STHLM som i sin tur använder SLs öppna API (men som alltså inte är SLs egen app). Vad jag kunde utröna från mina bekanta var att de använde SL.se för att hitta biljettinformation, planera kommande resor, läsa om störningar i trafiken osv. SL själva måste ha märkt av denna miss då det bara tog ett par dagar innan de bytt plats på funktionerna och idag är det ”Sök resa” som är förvalt. 

Men behöver det verkligen vara såhär enkelspårigt? Om nu ”Nästa avgång” är det de mobila användarna vill ha, varför kan de då inte få det? Är det så mycket begärt att mobila användare ska få ett mobilanpassat upplägg och att desktopanvändare ska få ett upplägg som är anpassat efter deras beteendemönster? 

Själv blir jag ofta frustrerad på SL.se när jag sitter på min stora skärm på jobbet, men jag har samtidigt varit nöjd de gånger jag varit inne i en mobil. Om nu idén med mobile-first approachen var att göra användare, oavsett enhet, nöjda så måste jag tyvärr säga att SL inte har lyckats hela vägen. Så mobile-first är kanske inte the way to go…

Inte bara responsive utan kanske…

Så vad behöver vi göra? Ibland hör jag kunder som råka säga ”responsible design” istället för ”responsive design” och det har lite fastnat. Som Interaktionsdesigner vill jag ta ansvar för användarnas upplevelse i alla de situationer användarna står inför, oavsett förutsättningar och enhet. Så då är kanske responsible inte är så fel ändå. Vi kan inte längre bara låta innehåll anpassa sig efter det mindre formatet utan vi måste vara ansvarstagande nog att även se till förutsättningarna runt olika typer av enheter (hur situationen påverkar vårt beteende, hur vi behöver få information presenterat för oss osv.) och sedan optimera den responsiva lösningen för dessa olika situationer. Ja varför inte. 

Lets go responsible :)!