Webbplatsen - Din sommarstuga på nätet

2017.01.31

”Nu känner vi att det är dags att göra om vår webb, den känns alldeles för omodern och tråkig”. Så låter det ofta när vi träffar kunder som strävar efter att fräscha upp sin identitet på nätet. Oftast har de sneglat på konkurrenter som de inspirerats av, men där önskemålet är att bli ännu bättre än dem.

Det är superbra att man strävar efter att förbättras och att bli mer aktiv på nätet, men vad innebär det egentligen i praktiken? Räcker det bara med att man fräschar upp en webbplats för att den ska kännas mer ”2017”?

Att utveckla en webbplats är som att bygga en sommarstuga. Vi vill gärna att den ska vara hemtrevlig och spegla oss som personer och de värderingar vi har. Enda skillnaden är att vi inte bara bygger den för oss själva, utan för att våra vänner och andra besökare ska trivas och vilja hänga i sommarstugan.

Frågan är då vilka det är som kommer att besöka vår stuga och vad vill vi att de ska göra när de väl hänger där? För att våra besökare ska trivas måste vi därför fråga dem hur de skulle vilja att vi inredde stugan, helst så pass tidigt att redan när vi lägger grunden till sommarstugan, har möjligt att anpassa hur hela stommen ska se ut. Då minskar vi ju risken att vi inte har rum nog eller att det saknas eluttag där TV:n faktiskt ska stå.

Det räcker dock inte med att vi smäller upp en stuga och sedan förväntar oss att den ska stå där i flera år och sköta sig själv. Vi kan inte bara ”åka ut” någon gång ibland för att se över den. En stuga kräver omsorg och kärlek. Genom att hela tiden pyssla om den och renovera vid behov, kommer vi öka chanserna att stugan håller sig fräsch en längre tid och att de som besöker den kommer tillbaka, just för att den är så hemtrevlig.

Nu tänker ni säkert ”Vad har TV-uttag, stugrum och kärlek med vår nya webbplats att göra?”. Massor. Det symboliserar vikten av att vi har ett tydligt syfte med varför vi ska bygga stugan (webbplatsen) och vilka vänner (användare) som kommer att besöka den. Vi behöver även reflektera över vad vi vill att de ska göra i stugan, ska vi endast kommunicera eller vill vi att de ska göra något speciellt (målsättning)? Dessutom vikten av att den måste underhållas och ständigt utvecklas, för att öka våra chanser att besökarna ska trivas och kunna göra det som de vill göra (förvaltning och mätning).

Men hur ska då människor hitta till vår sommarstuga, om den ligger någonstans ute på landet? Vi kan ju göra den hur fin och mysig som helst, men om ingen hittar dit så har vi investerat i något som inte uppfyller de önskemål och visioner som vi har.

Vi måste inse att det är 2017. Det är mycket enklare att sprida ett Facebook-event än att skicka handskrivna inbjudningar. Det räcker inte bara med att fräscha upp sin stuga eller webbplats, vi måste fundera på hur vi på bästa sätt kan komma i kontakt med våra besökare och att vi kommunicerar med dem där de dagligen rör sig.

Det finns ett uttryck som lyder ”Finns man inte på sociala medier så existerar man inte”. Enligt statistik från Internetstiftelsen i Sverige (IIS), använder 77% av alla internetanvändare i Sverige sociala medier, där vi i genomsnitt lägger ned 7,1 timmar per vecka. Vidare är hälften av alla internetanvändare inne på Facebook varje dag. Om vi vill nå ut till människor så vet vi vart de finns.

Vad vill vi då säga med detta? Jo, det är viktigt att förstå att webbplatsen endast är en del i ett ekosystem, där omvärlden blivit minst lika viktig som själva webbplatsen. Därför är det alltid bra att man innan det första spadtaget tas, funderar över hur dessa faktorer skulle kunna samspela utifrån era förutsättningar och er verksamhet. Det är då det blir som allra bäst.

Ingen av oss på Winston är någon expert på att bygga sommarstugor. Många av oss har tummen mitt i hand. Vi har däremot byggt en hel del webbplatser och webbtjänster under våra 14 år. Med det sagt har vi både kunskap och erfarenhet av hur vi kan bygga en lösning utifrån både er verksamhet och era användares behov, och göra den lika hemtrevlig som en röd sommarstuga med vita knutar.

Vill du veta mer om hur vi arbetar eller bara träffas över en fika? Tveka inte att kontakta oss! :)