Källkritik tema för kampanjsajt

2016.11.21

Vad är falskt och vad är sant på nätet? Eftersom allt fler aktörer försöker påverka opinionen med falsk information är detta en viktig fråga för det svenska totalförsvaret. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har därför källkritik som tema för årets informationskampanj mot svenska 18-åringar.

– Deras kommunikationsbyrå Kreab gör ett utskick och genomför en kampanj varje år, och i år har de gjort det i form av sajten www.nyahot.se, som är utformad som en tävling. Winston har tagit fram sajten i samarbete med Kreab och MSB – vi har svarat för interaktionsdesign, grafisk form, gränssnittsutveckling och teknik medan Kreab stod för budskapen, säger Manfred Micaux, projektledare hos Winston.

På sajten får besökarna bedöma sanningshalten hos ett antal blogginlägg, nyhetsartiklar och inlägg i sociala medier, för att på så vis lära sig vikten av källkritik.

– Vi producerade sajten på kort tid, och den fick snabbt stor spridning i sociala medier och har diskuterats flitigt på Twitter, säger Manfred Micaux.