Konverteringssatsning gör besökaren till kund

2015.03.18

Nu blir Winston ännu starkare inom konvertering – det vill säga hur vi får användaren att göra det vi vill att de ska göra. Winstons interaktionsdesigners Therese Berglund och Frida Morberg kan nämligen numera titulera sig diplomerade konverterings­specialister.

– Utbildningen är en del i vårt arbete på Winston att fokusera på mätning och webbstatistik. För att en webbplats ska vara ett stöd för affären måste man säkerställa att den uppnår önskad effekt. Och på kursen fick vi lära oss nya tankesätt och metoder för hur man kan utvärdera och testa olika funktioner på en sajt, för att på så sätt vidareutveckla den och nå ännu högre användbarhet, säger Frida Morberg.

Konvertering innebär i korthet att en användare går från besökare till kund.

– Det kan handla om att köpa något i webbshoppen, beställa en produktkatalog, ansöka om medlemskap eller ta till sig viss information – allt beroende på syftet och vilken typ av sajt det är. Det handlar helt enkelt om att långsiktigt driva besökarna till att agera på ett visst sätt, säger Frida Morberg.